Hemma igen från en regnig tävlingspremiär i Örnsköldsvik och min första tävling någonsin i KZ2 med växlad kart. Det här har verkligen varit en helg där det var första gången för många saker. För att göra utmaningen lite större inleddes min tävlingserfarenhet i KZ2 med regnkörning. Utan att ha kört ett enda varv tidigare på regn med växlar rullade vi ut på första träningen, och det visade sig gå över förväntan. Inledde starkt med en femte tid på första träningen (!), men sedan började min brist på erfarenhet i klassen göra sig påmind. 
 
 
Andra träningen fick jag prova på både att bli avstyrd, få ordentlig sladd och att låsa däcken pga för hård inbromsning. Jag hann därför inte köra så mycket, men det var bra att prova på dessa misstag under träningen. Till följd av att karten blev lite hanterad under andra träningen hade inställningarna av misstag blivit lite modifierade. Vi lagade ett styrstag som hade blivit krokigt och gjorde lite småjusteringar, men upptäckte tyvärr inte att däckinställningen hade blivit fel, vilket medförde att karten blev svårstyrd och ville gå rakt fram i kurvorna. Detta resulterade att jag kände att jag inte prestrerade på tidskörningen med en tid som var 7 tiondelar långsammare än första träningen och jag fick starta 9:a i kvalen. Efter lunch började den riktiga utmaningen. I både första och andra kvalet hade jag problem att se när startflaggen drogs och jag lyckades inte riktigt med starterna. En ihopkörning i första kvalet resulterade i att jag fick motorstopp och därmed hamnade sist medan andra kvalet gick det bättre, men jag missade några växlar ibland vilket snabbt skapade luckor som jag fick köra ikapp. Incidenten i första kvalet medförde att jag fick starta sist i finalen. I finalen var det upptorkande så jag fick lägga mycket fokus på växlingen då hastigheten ändrades när det blev torrare. Efter en bra start kom jag ut ur andra kurvan som 11:a och jag kunde sedan gå i mål på 10de plats, vilket jag ändå får vara nöjd med efter omständigheterna.
 
Det känns otroligt bra att ha genomfört den första tävlingen och att dessutom ha provat på att köra på både regn och upptorkande. Tror att jag kommer gilla att köra regntävlingar i KZ2! Känner mig många erfarenheter rikare, men framförallt att jag har mycket mer att ge - behöver bara lite mer rutin så att jag kan hålla en jämnare körning..:) Nästa helg väntas en träningsdag i Skellefteå där deltävling 2 i Norrlandscupen sedan kommer köras. 

Kommentera

Publiceras ej