Tävling på hemmabanan och strålande sol. Rotax Max Challenge var på besök i Norrland även detta år, den här gången i Umeå. Under lördagen hade KZ2 möjlighet att tävla, vilket vi såklart gjorde. Det var dock osäkert ända in i det sista om jag skulle kunna köra eller inte. Revbensproblemet som jag påtalade i Östersund hade visat sig vara en muskelinflammation precis vid revbenen och vi visste därför inte hur det skulle gå att köra. På fredagen provade vi köra lite för att se om det skulle gå, och vi tog beslutet om att värktabletter, värmeplåster och en hel del envishet skulle lösa problemet. Det gjorde förstås ont att köra, men viljan var starkare.
 
 
Hade gärnat tränat mer under fredagen då det var träning från 12-21, men för att klara av hela tävlingsdagen valde vi att endast provköra lite lätt och istället lita på den tidigare träningen på hemmabanan. Tidskörningen resulterade i en sjunde plats och första kvalet lika så. Jag hade dock ökat farten i kvalet för körde fortare än föraren framför och var endast en tusendel efter 5an. Kval 2 resulterade i en 6e plats. Förfinalen rullade på bra, särskilt efter ungefär halva racet då jag hittade en riktigt bra rytm och jag började ta in på de framför. Ett misslyckat försök till en omkörning av en annan förare blev till min fördel, jag kunde passera två kartar och gå i mål som 5a. En front fairing gav mig dessutom ytterligare en plats och jag fick därmed starta på fjärde plats i finalen. Efter en bra start i finalen låg jag på 3a, men några misstag med växlingen medförde att jag tappade den. Trots mina små nybörjarmisstag ibland levererade jag överlag en väldigt bra och jämn körning, mina tre bästa varv låg på exakt samma tid - på tusendelen. Har fått väldigt mycket positiv feedback och det tackar vi för, känns bra inför kommande tävlingar! Vi är nöjda med en fjärde plats i denna tävling, men framförallt över att se att körningen går bättre och bättre för varje gång. 

Kommentera

Publiceras ej