Under Motorveckan i Lycksele arrangeras det varje år flera tävlingar, och just detta år blev det lite extra speciellt då deltävling 6 i Rotax Max Challenge kom att köras där, samt det traditionsenliga Hotell Lappland Race. Det var 36 anmälda blev det flera grupper och det kördes både, B-final, förfinal och final och ett flertal förare från södra Sverige kom upp för att köra. Detta blev min första erfarenhet av att köra en större tävling.
 
Jag fick 28:de tid på tidskörningen, vilket gav mig startplats 17 i kvalen (tre kval kördes med 24 i varje). Båda kvalen rullade på rätt bra. Vi hade lite problem med att få karten att kännas helt bra, men jag tog ändå 2-3 platser i båda kvalen, vilket placerade mig som 22a i hela startfältet och jag gick därmed direkt till final. Det blev en tuff förfinal med 30 förare på banan samtidigt. Jag var uppe på 17 plats med två varv kvar när jag och en annan förare krokade ihop och jag fick ta smällen med krökta styrstag och styrspindlar och en stillastående kart. Jag fick därmed starta näst sist i finalen. I finalen höll jag mig dock borta från problem, till skillnad från många andra, och jag kunde gå i mål som 21a. Det var en otroligt lärorik dag och vi tar med oss massvis, förhoppningsvis blir det någon fler större tävling framöver!  

Kommentera

Publiceras ej