Igår kördes Norrlandscupen deltävling 2 i Umeå, vilket innebar tävling på hemmabana för min del.Jag hade bra förutsättningar för att börja tävlingen med att göra en bra tidskörning då jag blev lottad till att starta längst fram, men olyckligtvis hade ena hubben glidit in. Det innebar att bakaxeln blev väldigt smal, så det blev för mycket fäste och karten började studsa. Jag körde därför inte så snabbt som jag hade hoppats och fick 13de tid.
 
 
Efter tidskörningen det gick det bara bättre. I första kvalet gjorde jag en bra start och kom ut som 10a, och den platsen höll jag resten av heatet. I starten i andra kvalet klarade jag mig förbi en liten startkollision som blev, men blev då även omkörd av två kartar och stora delar av heatet låg vi sedan i en klunga med 4 kartar. Jag tog mig förbi Filip Olofsson så att jag hamnade först i klungan och 11a totalt, och sen lyckades jag hålla de övriga bakom mig. Dessa placeringar gav mig 8de startruta i finalen. För min del hände det inte så mycket i själva starten, men sen i sjunde kurvan blev jag omkörd på ett sätt som gjorde att jag nästan blev utprejad av banan, så jag förlorade otroligt mycket fart och tappade flera placeringar i den kurvan. Jag lyckades dock köra ikapp lite av det jag hade tappat. Resten av kvalet låg jag sedan tätt bakom Rustan Holm Olsson. Jag kände att jag hade farten för att köra om, men jag hittade inte något bra omkörningsställe. Senare under finalen körde några kartar ihop, och då jag lyckades komma förbi dem rätt smidigt placerade jag mig som 7a, vilket jag sen också gick i mål som.
Då jag kör med nästan helt ny utrustning i år kändes det ganska självklart att byta bild i headern, dvs bilden på framsidan. Här nedan kan ni se skillnaden mellan 2014 och 2015!

 
 
 
Igår var det lördag den 16 maj, vilket innebar årets första Norrlandscupstävling äntligen ägde rum. Norrlandscupen inleddes på samma plats som det avslutades förra året, nämligen i Piteå. Detta år är det många duktiga och rutinerade förare som kör Rotax Max, så det är verkligen hård konkurrens!
 
 
Vi tränade på både fredagen och lördagen, och då jag körde på 39 blankt på sista träningen bådade det gott inför dagen. Men sen gjorde jag en förhållandevis dålig tidskörning, dels på grund av min egen körning och dels på grund av några tekniska aspekter, så jag halkade ner några platser sen träningen och fick 12:e startruta i kvalen. I första kvalet tog jag två platser i andra kurvan efter en bra start, men 6 varv senare hoppade min kedja och jag tvingades bryta. I andra kvalet tappade jag några platser i starten, men eftersom att jag höll ett högre tempo än de framför mig lyckades jag köra igen det jag hade förlorat i början. Dessutom körde jag tider som jag skulle hänga med täten med. 
 
Incidenten i första kvalet gjorde att jag fick starta näst sist i finalen. Efter en trång start med tre kartar som krokade ihop blev det en ganska kaosartad final. De som hamnade sist efter starten kom med hög fart bakifrån samtidigt som jag försökte köra upp mig. Jag gjorde en hel del omkörningar och det gick väl egentligen rätt bra, men någon gång under finalen blev jag påkörd av en som försökte köra om mig på innern och det blev punktering i däcket. Punkteringen var så liten att jag kunde fortsätta köra, men jag det blev svårare att köra allt eftersom att däcktrycket minskade. I slutändan hamnade jag på 13de plats, och det får jag nog vara nöjd med med tanke på omständigheterna, men jag vet att jag har mer att ge!