Tävlingen i Övik var den lärorikaste och mest utvecklande på länge. Det var nämligen så att EM-mästaren Joel Johansson och hans pappa som har G.D.S competition var där ,så vi stod i ett stort energy-tält och fick massor av hjälp både när det gäller justeringar och körning. Det var verkligen guld värt och vi kommer kunna ta med oss massor från den helgen. 
 
Eftersom att det var Norrlandscupfinal var upplägget på själva tävlingen lite annorlunda. Det kördes en förfinal istället för två kval för att det inte skulle bli så stressigt att hinna med allt med avslutningen. Tidskörningen gav alltså startplats i förfinalen och placeringen i förfinalen bestämde startpositionen i finalen. Jag hamnade på 12e plats i tidskörningen, efter en helt okej tidskörning. I starten i förfinalen blev det som vanligt trångt i första kurvan på Öviksbanan, och tre kartar framför mig körde ihop. När jag skulle väja för dom blev jag istället påkörd av flera kartar, så det slutade med att jag stod åt fel håll med karten och jag var över 100 m efter när jag kom till andra kurvan. Det kändes förstås väldigt onödigt, men jag fick göra det bästa av situationen och fick försöka köra upp mig så mycket som möjligt. Efter ca 9 varv hade jag kört ikapp den stora luckan och innan förfinalen var slut hann jag även köra förbi 2 förare. Det resulterade i att jag fick starta 20 i finalen. Det kändes som en lång väg upp, men det var en bra chans att öva omkörningar. 
 
 
Jag fick en otroligt bra start i finalen och tog flera på innern, och även i andra kurvan kunde jag bromsa mig förbi några kartar. Ett par varv senare gjorde jag nästa omkörning, och jag låg då på 10 plats! Det hela flöt på riktigt bra, och det var bara några kartlängder fram till Elina Hagelberg som låg framför. Jag tog in i på henne lite grann nästan hela tiden och med 2-3 varv kvar av finalen bromsade jag mig förbi och jag gick i mål som 9a. När finalen var slut hade jag alltså tagit 11 platser. Det är utan tvekan den bästa uppkörningen jag gjort och då omkörningar inte har varit min starkaste sida känn det otroligt bra. Dessutom hade jag även bättre tid än 3 av förarna framför mig. Även om jag inte riktigt hade turen på min sida är jag därför nöjd med hur det gick! Och stort tack till Joel och Åke för att ni kom upp!

Kommentera

Publiceras ej