Igår var det lördag den 16 maj, vilket innebar årets första Norrlandscupstävling äntligen ägde rum. Norrlandscupen inleddes på samma plats som det avslutades förra året, nämligen i Piteå. Detta år är det många duktiga och rutinerade förare som kör Rotax Max, så det är verkligen hård konkurrens!
 
 
Vi tränade på både fredagen och lördagen, och då jag körde på 39 blankt på sista träningen bådade det gott inför dagen. Men sen gjorde jag en förhållandevis dålig tidskörning, dels på grund av min egen körning och dels på grund av några tekniska aspekter, så jag halkade ner några platser sen träningen och fick 12:e startruta i kvalen. I första kvalet tog jag två platser i andra kurvan efter en bra start, men 6 varv senare hoppade min kedja och jag tvingades bryta. I andra kvalet tappade jag några platser i starten, men eftersom att jag höll ett högre tempo än de framför mig lyckades jag köra igen det jag hade förlorat i början. Dessutom körde jag tider som jag skulle hänga med täten med. 
 
Incidenten i första kvalet gjorde att jag fick starta näst sist i finalen. Efter en trång start med tre kartar som krokade ihop blev det en ganska kaosartad final. De som hamnade sist efter starten kom med hög fart bakifrån samtidigt som jag försökte köra upp mig. Jag gjorde en hel del omkörningar och det gick väl egentligen rätt bra, men någon gång under finalen blev jag påkörd av en som försökte köra om mig på innern och det blev punktering i däcket. Punkteringen var så liten att jag kunde fortsätta köra, men jag det blev svårare att köra allt eftersom att däcktrycket minskade. I slutändan hamnade jag på 13de plats, och det får jag nog vara nöjd med med tanke på omständigheterna, men jag vet att jag har mer att ge!
 

Kommentera

Publiceras ej